Παρασκευή, 1 Ιουλίου 2016

Η εισήγηση της «Συμπολιτείας» στην εκδήλωση για τη ΘΑΣΘ

Η εισήγηση της «Συμπολιτείας Θερμαϊκού» στην εκδήλωση για τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης, που παρουσιάστηκε από το στέλεχος της παράταξης, Πάνο Ζέρβα. Πρόκειται για προϊόν συλλογικής δουλειάς από ειδική ομάδα εργασίας της Συντονιστικής Επιτροπής της «Συμπολιτείας Θερμαϊκού».

Παρουσιάζοντάς την ο Πάνος Ζέρβας ανέφερε τα ακόλουθα:
Κυρίες και κύριοι προσκαλεσμένοι, αγαπητοί συμπολίτες
Επιτρέψτε μου να σας παρουσιάσω σύντομα τις θέσεις της δημοτικής μας κίνησης για τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης, με βάση την επεξεργασία που έκανε ειδική επιτροπή μελέτης, η οποία συγκροτήθηκε για το θέμα αυτό από τη Συντονιστική Επιτροπή της «Συμπολιτείας Θερμαϊκού»

Γιατί η εκδήλωση
Διαβαίνουμε ως χώρα τον 8ο χρόνο οικονομικής ύφεσης. Εφτά χρόνια από το ξέσπασμα (ή την αποκάλυψη μιας προϋπάρχουσας) κρίσης και την είσοδό μας στην εποχή των μνημονίων. Μέσα σε ένα καταιγισμό δημοσιονομικών μέτρων μετράμε απώλειες εισοδημάτων και θέσεων εργασίας. Οι δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις διανύουν εποχή παγετώνα. Όμως πέρα από την επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης  του καθενός,  σημαντικότερη είναι  η απώλεια της προοπτικής και της προσδοκίας. Κοντεύουμε να καταντήσουμε μια κοινωνία ηττοπάθειας που αποσβολωμένη παρακολουθεί και αδυνατεί να αντιδράσει. Να αντιδράσει όχι τυφλά, γκρινιάζοντας μόνο, αλλά  θετικά, όχι αμυνόμενη αλλά δημιουργικά.
Ως «Συμπολιτεία Ανατροπής και Αλληλεγγύης», αυτή τη κατάσταση θέλουμε να σταματήσουμε και να ανατρέψουμε. Να σηκώσουμε το βλέμμα ψηλά, να ξαναδούμε το μέλλον μας. Να σχεδιάσουμε έργα και λύσεις για τον τόπο μας. Σ΄ αυτό το πνεύμα, προκαλέσαμε αυτή την συζήτηση, επιλέγοντας ως θέμα την ΘΑΣΘ. Φυσικά είναι και μια αφορμή να συναντηθούμε με τους συνδημότες μας που έχουν τις ίδιες αγωνίες για αυτόν τον  τόπο, και με όσους, ανεξάρτητα  από  ποια δημοτική ή πολιτική παράταξη προέρχονται, εξακολουθούν να αποδέχονται κοινές προσπάθειες και διεκδικήσεις για την ανάπτυξη της περιοχής μας και την βελτίωση της ζωής των κατοίκων. 

Γιατί η Συμπολιτεία
Θα αναρωτιέστε: Μια παράταξη της αντιπολίτευσης (μάλιστα της ήσσονος) μπορεί να παίρνει τέτοιες πρωτοβουλίες;
 Έχουμε συνηθίσει τις αντιπολιτευτικές παρατάξεις να ασκούν μόνο κριτική. Πολλές φορές ισοπεδωτική και μίζερη. Μπορεί ως παράταξη  να αντιδρούμε σε αποφάσεις και έργα της διοίκησης, αρκετές φορές και δυναμικά, αυτό όμως γίνεται όταν πιστεύουμε ότι θίγονται τα συμφέροντα των πολλών και κυρίως των αδύναμων συνδημοτών μας.   Όμως η γκρίνια και η μιζέρια δεν ταιριάζουν στην Συμπολιτεία. Από την πρώτη ημέρα της λειτουργία μας και την ιδρυτική μας διακήρυξη, αλλά και από την ανάληψη των καθηκόντων μας ως αντιπολίτευση τονίσαμε ότι η Συμπολιτεία θα κάνει δημιουργική αντιπολίτευση για το καλό του Δήμου και συνεχείς προτάσεις για την βελτίωση της ζωής των δημοτών. Έτσι και στο θέμα της ΘΑΣΘ μπαίνουμε μπροστά, να σπρώξουμε αυτό το έργο, να ανοίξει τα πανιά του στον Θερμαϊκό. Αν τεκμαίρεται ότι  το έργο τεχνικά και οικονομικά είναι εφικτό και βιώσιμο, παίρνουμε την πρωτοβουλία να οργανώσουμε και να συμμετέχουμε σε ένα πλατύ κίνημα διεκδίκησης της θαλάσσιας συγκοινωνίας. Αν πάλι υπάρχουν ενδείξεις για το αντίθετο, να δούμε αν και πώς μπορούν αυτές να ακυρωθούν.
Φίλες/οι
Πολύς λόγος γίνεται για ανάπτυξη. Όμως ανάπτυξη και μάλιστα σε όφελος του τόπου και των κατοίκων του, όπως είναι η δική μας επιδίωξη, δεν πέφτει ως μάνα εξ΄ ουρανού, ούτε την φέρνουν πελαργοί (βλ. «επενδυτές»), αν εμείς, ως κοινωνία αλλά και ως φορείς ή θεσμοί δεν την επιδιώξουμε, και με τον ένα ή τον άλλο τρόπο δεν συμμετέχουμε στην προσπάθεια. Γι αυτό πιστεύουμε ότι η Συμπολιτεία ως ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας οφείλει να είναι χρήσιμη, να ενεργοποιεί αντανακλαστικά για τη διαμόρφωση μιας κοινωνίας πολιτών που δεν παραμένουν παθητικοί δέκτες μηνυμάτων και αποφάσεων αλλά διαμορφώνουν  το μέλλον τους.

Η ΘΑΣΘ
Είναι κοινά αποδεκτό ότι οι συγκοινωνίες αλλά και γενικά τα δίκτυα επικοινωνίας  και κινητικότητας είναι απαραίτητα συστατικά τόσο της ποιότητας ζωής των κατοίκων αλλά και οικονομικής ανάπτυξης. Στη Θεσσαλονίκη και φυσικά στο Θερμαϊκό δυστυχώς, η αστική συγκοινωνία επαφίεται στο μονοπώλιο του ΟΑΣΘ (ένα ιδιωτικό μονοπώλιο με κρατική επιχορήγηση). Είμαστε όλοι μάρτυρες της ανεπάρκειας των υπηρεσιών του. Η ταλαιπωρία των επιβατών, εργαζομένων ή επισκεπτών είναι γνωστή. Είναι φανερό ότι για μια σύγχρονη πόλη αυτό που αποκαλούμε «βιώσιμη κινητικότητα» δεν μπορεί να επιτευχθεί με μοναδικό μέσο τα λεωφορεία, ακόμη κι αν ο ΟΑΣΘ ήταν τέλειος. Γι αυτό προτάσεις εναλλακτικών μορφών συγκοινωνίας πρέπει να εξεταστούν με προσοχή και να επιδιώξουμε την λειτουργία τους.
Η ΘΑΣΘ πιστεύουμε ότι είναι μια πρόταση που αν σχεδιαστεί και υλοποιηθεί σωστά μπορεί να προσφέρει πολλά στη περιοχή μας. Πέρα από την πιο γρήγορη και εύκολη σύνδεση της περιοχής μας με το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, για εργασίες και αγορές, πιστεύουμε ότι θα αυξηθεί θεαματικά η οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή μας. Καταρχήν στο κλάδο αναψυχής και τουρισμού αλλά όχι μόνο. Παλιές ξεχασμένες προτάσεις (πανεπιστήμια κλπ) μπορούν να επανέλθουν και νέες μπορούν να διατυπωθούν.
Τέλος θεωρούμε ότι η ΘΑΣΘ θα έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα κατά την λειτουργία της στο βαθμό που θα μειώσει την χρήση ενεργοβόρων και ρυπογόνων μέσων οδικής μεταφοράς. Ενώ θα ανακουφίσει το κυκλοφοριακό φόρτο και το πρόβλημα της στάθμευσης στην Θεσσαλονίκη.

Όχι μόνο
Φυσικά έχουμε επίγνωση της εποχής αλλά και των χρονοδιαγραμμάτων τέτοιων έργων. Γι αυτό δεν σταματάμε να διεκδικούμε την βελτίωση των υφιστάμενων δομών.  Ο ΟΑΣΘ είναι αυτονόητο ότι πρέπει να βελτιώσει τις υπηρεσίες του. Εδώ πρέπει να εξετάσουμε (και να υπενθυμίσουμε) την παλιότερη πρότασή μας για   μια νέα γραμμή ενδοδημοτικής συγκοινωνίας που να συνδέει όλα τα δημοτικά διαμερίσματα. Επίσης δεν ξεχνάμε και δεν σταματάμε την διεκδίκηση βελτίωσης του οδικού δικτύου, με επιτακτικότερο τον άξονα Περαίας-Μηχανιώνας. Αλλά και Μηχανιώνας-Επανομής-Ε.Ο. Χαλκιδικής. Συμπαρατασσόμαστε τέλος στην επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο και ζητάμε να μελετηθεί η επίγεια επέκταση μέσου σταθερής τροχιάς προς τον Δήμο μας.
Από το 2010 υπάρχει η μελέτη του ΟΡΘ, που αφορά στο σύνολο των προτάσεων για το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης (περιφερειακή, θαλάσσια συγκοινωνία, τερματικοί σταθμοί, τραμ, μετρό κλπ). Στην διαβούλευση που έγινε τότε, ελάχιστες ήταν οι διαφωνίες. Πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει επικαιροποίηση της τότε μελέτης ώστε να διαμορφωθούν πειστικά και ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα με τα σημερινά δεδομένα.

Τι θέλουμε να ακούσουμε απόψε
Σε ότι αφορά το θέμα της αποψινής εκδήλωσης αυτό που επιδιώκουμε είναι παρουσιαστεί από ειδικούς το σχέδιο της ΘΑΣΘ, να πειστούμε για την σκοπιμότητα και την βιωσιμότητα του έργου. Να ακουστούν επιχειρήματα ενδεχομένως και ενάντια στο έργο. Ειδικά τα τελευταία, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι το έργο μπορεί να προχωρήσει και να μην αποδειχτεί μια τρύπα στο νερό του Θερμαϊκού όπως η υποθαλάσσια αρτηρία.

Τι θέλουμε να προλάβουμε και να αποτρέψουμε – πιθανά προβλήματα
Από τη μεριά της παράταξής μας, έχοντας δει και την ΜΠΕ θα θέλαμε να θίξουμε μερικά ζητήματα όπως:
1. Ποιες μπορούν να είναι οι πηγές χρηματοδότησης του έργου (δημόσια, ευρωπαϊκή, ιδιωτική;) και ποιος ο φορέας λειτουργίας (δημόσιος- δημοτικός, ιδιωτικός;). Είναι αναγκαία η επιδότηση του εισιτηρίου;
2. Μιλάμε για αστική συγκοινωνία και όχι για τουριστική ατραξιόν, άρα η διάρκεια, η συχνότητα και το κόστος των δρομολογίων θα πρέπει να είναι τέτοια που θα κάνουν ελκτική τη ΘΑΣΘ.
3. Σύνδεση και διαλειτουργικότητα του έργου με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς. Η  ΘΑΣΘ για να είναι λειτουργική δεν μπορεί να είναι ξεκομμένη από τα υφιστάμενα ή μελλοντικά δίκτυα συγκοινωνιών.
4. Ποιες είναι οι προβλέψεις για την προσβασιμότητα και την στάθμευση των ΙΧ στις στάσεις;, είναι αναγκαίο να προβλεφθούν πάρκινγκ,  και φυσικά
4. Ποιοι οι κίνδυνοι για το περιβάλλον και ειδικά για τις ακτές μας; Είναι γνωστή η ευαισθησία της παράταξή μας για το περιβάλλον, (αν και έχουμε κατηγορηθεί γι αυτό) παραμένουμε αδιαπραγμάτευτοι. Θα πρέπει να εξεταστούν με μεγάλη προσοχή όλα τα τεχνικά έργα (κυματοθραύστες, εξέδρες-υποδομές στάσεων κλπ ).
Αν χρειάζεται να αναθεωρηθεί η κλίμακα του έργου ώστε η κατασκευή και η λειτουργία του να είναι φιλική για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Με αυτές τις σκέψεις καλέσαμε τον πρόεδρο της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και δύο  ειδικούς επιστήμονες που συμμετέχουν στη μελέτη και σχεδιασμό του έργου, αφενός να μας το παρουσιάσουν αφετέρου να δώσουν απαντήσεις και εξηγήσεις σε ερωτήματα, απορίες ή επιφυλάξεις που θα ανακύψουν και μπορεί ο καθένας να διατυπώσει στη συνέχεια.      

Σας ευχαριστώ